Oct 20, 2007

negara jacka**

. Oct 20, 2007 .

''Allah tidak menilai natijah , Allah nilai usaha die kan...''
terpendang lak kat Introspeksi iman by Syamil

huu..

dulu masa aku muda2
''sape ade blog..angkat tangan''
mungkin aku rasa sorang aje , dan aku tak angkat sebab malu jadi minoriti

skrang
''sape takde blog..angkat tangan''
mungkin yg takde pon malu nk angkat sebab jadi minoriti..

harap semua isitiqamah
''semua ade pendapat masing2 , ade benda yg buleh dikatakan . tp tiada wasilah''
hm..

hari ini aku sedar yg aku perlu lebih kuat dalam apa jua . semua makin gile . semua makin insane . aku kena cuak skit . aku tak nk termenung dalam kecuakkan
''minum extrajoss!....''

btul ke , kalo kita cakap kat depan ngn kata2 kebaikkan . maka orang yg mendengar akan cuba tutup telinga? . malah menjadi lebih baik .
bagai saat ade orang berkata baik sedikit tym itulah trigger dier punye anger and syaitan .
tapi tugas kita adalah apa bila nmpk kejahtan kita tegur , and mengajar kebaikkan . camne jika mengajak kebaikkan hnya menimbulkan lebih kejahatan...

''kan mllm rushdy ade cite dulu . aku tak ingat sangat . try tgk buku kuliah ko''
huhu . ade lagi buku kuliah aku . stok2.

pape pon.
kisah dier camni..
takde sape terhantuk2 kepala atau pape . (mungkin sebab tak sampai) . and sure laa tak leh maaf kan kalo terhantuk . sebab mmg nmpk sangat sengaja nk 'terhantuk'
okok .. no maaf!!

satu lagi
kawan ku premnath morhan exciden , ngn motor supra samthing2 . kebetulan pulak tym raya nie semua tutup seminggu , motor pon tersadai seminggu . takleh jalan2 dah.

sori aku bg komen kat sini . tapi just thing2 aku terpikir tym2 aku baca blog2 kawan .
sini awal2 dulu datang gile payah!..semua benda kat sini lembab ngn teruk . kotor and tak tersusun . selalunyer keje lmbat , balik keje awal . aku tau sebab depan umah aku kantor kerajaan..
for sure rasuah tuh benda lain..haha
tapi hamdulillah , lama2 kita pon tahu cara terbaik nk capai matlamat . kna street smart . kna pandai guna wasilah len .
cuba bayangkan nk bayar bill pon kena sebelum pukul 12 . selepas itu die dah tak nk terima . aku kelas tym tuh . kna aa ponteng . dem . dah aa jauh gile . satu lagi bile bayar . dier cam tak sistematik . amik nombor tuh mmg takde aa
line berbaris pon takde..cam nk masuk stadium aje . berebut2..aku gna helm aku hentak semua..huahua..

pemikiran orang sini .... pelik skit aa
mesia didiskriminasi skit . mereka tak kesah orang putih atau hitam legam , tapi dengar malaysian , insyllah semua berubah . dari kedai runcit , ke pasar . ke kedai kecik2 tepi jalan . hingga lah semua bnda yg buleh

satu hari aku ngn kawan aku nie pi jalan2 . satu singgah kedai bli air . aku rasa muka member aku nie mmg cam indonesian kots . dier bli benda sama ngn aku . sebijik sebijan . tym dier bayar 2500rupiah
tym aku bayar aje . 4500rupiah . huh? waut da fun!..aku tergelak ade aa .
mmg aa kalo nk katekan . dalam duit kita kurang dari seringgit . kengkadang paling kurang pun 20sen = 500 rupiah . tp melihat kan benda camtu jadi kat kita tiap hari . tensi gak .
maka aku mengambil keputusan untuk jalan2 ngn mmber local aku . hahah..
nmpk indonesian skit ..

sape ske kena 'jack ass' kan? huhu..##
hm..

tapi melihat cara idup mereka disini sungguh sedih . rasa cam sengaja aku jack kan diri aku . aku melihat television di sini . dier tgh tunjuk ramai gile manusia , berpusu2 , ber bondong2 , samapi terpijak2 , terjatuh , memegang slip kuning (mungkin) unutk memasuki satu pintu kecil di sebuah kantor . depan kantor ade sorang polisi hnya mmpu stand still , untuk mereda kan kadar masuk manusia kedalam kantor .
keadaan yg sama cam nk masuk stadium tym rOck the world (prnh pi ke?) tapi lagi truk . so aku tnya
''ed , nie ape cite nie''
''mengambil duit zakat''
''bape dierorang dapat''
''seingat aku ... 30ribu (rm12) .. ade gak yg dapat beras and gitu2 laa''

hm..
aku tnya sorang pak sini tgh sapu2 depan umah aku . bape pendapatan selalu
selalunye dier dapat less than 15ribu (rm6) seminggu

aduh ... tapi yg jack aku selalu yg kaya2 . shite tul! ..
'pak , jack lah diri aku..hahah'

aku tak tahu aa . ngn abah aku kat arab saudi , munir kat ireland , ham kat aust , along pi bali , kawan len kat luar negara . kengakdang bukan berjauhan itu yg buat kita tensein . kondisi tempat , serounding ngn habit masyarakat agi . diskriminasi . cara idup , itu yg kengakdang sangat membebankan .
''teruji iman . tym inilah kita nk amalkn semua yg kita blaja dulu . kena kuat lah ''

Jangan lah kamu mengucap 'Selamat Tinggal' bhkan
katakan ' Jumpa Lagi' , sekiranya bukan di dunia , maka di syurga Tuhan yg
mmpunyai arasy di langit


dapat kat video tym tame departure . created by hikmat

jmp lagi . pnjang skit . pelan2
alexumar rindu aiman farhan abdul hafiz

3 comments:

Anonymous said...

Jack tu mende? x pahamlaa..x cayenye diorg discriminate Malaysians.yelaa..rakyat die bape byk kat ngra kite.isk3..eyh,x elok bincang mende nie in public.. :P. nway,ham kat aussie kat uni mane + kos ape?

Anonymous said...

hm..
nk wt cm ne, if kte yg nk ubah,psti xmmpu...
pape pn,stiap yg blaku mbuatkn kte sntiase igt spe kte n kt mne kte brade..(subhanallah)jd kt mne pn kte kt ats muke bumi ni,kte msih bpijak bumi Tuhan...we're not alone,mse ni la nk aplykn ape yg kte ykin n tau..b tough.awak jgn bimbng k,awk msey ade kwn2 kt cni n Allah xpnh tnggalkn kte..kte xpnh didiskriminate d mate Allah..
btw,aiman cute...kem slm kt along n k.long...

[ AlexumaR ] said...

[wanmai]
huhu . tak phm plz buat2 paham . hm
btul2 tak leh cakap camtuh . bape ramai pon mereka kat negara kita , tak bermaksud kita lebih baik dari mereka .

aduh..shh...preman kang blasah aku~

[fatahiya]
huhu . insyllah . thx singgah blog~

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

 
http://alexumar.blogspot.com is proudly powered by Blogger.com | Template by Agus Ramadhani | o-om.com