Aug 22, 2008

pulang...

. Aug 22, 2008 .

fokus2

salam . dah tiba masa untuk pulang . KL LCCT Flight AK942 750pg

berterima kasih kepada umi abah . along , kak murni , aman , adah , maya and aiman . aduh dah rindu aa pulak mereka . tak kuar umah agi ...
"hnya bisa janji yg saya akan usaha tahap maxsimum ... "

teman2 yg selalu teman jalan2 , usamah , syafiq , ali , mahfuz , awez , Ar Raid secara umumnya . mmg tak busan jadinya pulang jika ada teman2 seperti ini .
"kalo camnie baru laa ingat sampai tua , marr!!"

selama balik nie ingin minta maaf kepada semua teman2 . mana yg terkasar , terlawak lebih2 , atau terkasar kata2 . mmg ada benarnya . hehe . minta maaf jika terasa hati .

minta maaf jika ada janji yg tak tertunai atau permintaan yg tak dipenuhi . mungkin tiada rezki kots . insyallah . satu hari nnt . nyum2..

selamat mnyambut Ramadhan AlMubarak . moga mengejar kebaikkan dan sentiasa teguh dalam pendirian .





terima kasih . dOakan insan ini dalam juangnya~...





ok skrang gelak!

(Read More..)

dah dekat dah

.


salam sejahtera . baru aje pulang . trip terakhir tadi ke UIA Gombak . berkesempatan dengar Plain nasyid . nk dengar? ... try search "plain ayu" kat yuotube

Flight : AK 942
Tarikh : 23 Ogos 2008 Sabtu
Berlepas KL LCCT : 750pg
Tiba Bandara Padang : 800pg

*dah dekat dah . cek flight tiket tul2 .

esok hari terakhir...aku tak henti untuk bersyukur ... mensyukuri nikmat..

alhamdulillah~

(Read More..)

Aug 20, 2008

pagi

. Aug 20, 2008 .

pagi jam 406

pertemuan yg tidak disangka2 . kala semua nyenyak tidur lena dibuai angin malam .
mula dengan soalan2 trivia , pembuka bicara hilang rasa kecok dan tidak serasa ...

tapi pulang akhirnya penuh dengan azam dan tiada lagi rasa duka .

terima kasih abg amad . sesungguhnya ...


*baru edit2 blog . plz komen untuk pembaikian .

(Read More..)

Aug 19, 2008

tgk kiri kanan

. Aug 19, 2008 .

kawan2 jom dengar lagu Duo Ikhwah - Iftitah


salam sejahtera .


today is Tuesday (nk balik dah!!) , 4 more days to go . Padang here i come..
tgh cek2 barang yg mahu di bawa pulang . tambahan lagi habiskan semua tugas2 sepanjang cuti nie . alhamdulillah tiada lagi masalah dan halangan . tapi siapa tahu . double check! .

semalam bukak2 blog *** aje . dier dah amuk2 . benganng . aduh .kesian lak . harp bersabar dan tidak putus asa . bykkan dOa . insyallah segalanya ada hikmah .
tapi apa2 pon . mungkin ada benarnya . kita melihat satu benda salah pd orang lain , kita mngenal pasti kesalahan itu . kita tahu cara untuk mngelak dari terjebak dari kesalahan itu .
akan tetapi ... kita tetap buat .

"senang aje nk cari kesalahan orang ... pusing kiri kanan dah nmpk . tapi susah ke nk tgk kesalahan / kelemahan diri sendiri dulu? "


moga aku sedar bila aku buat kesalahan

kalo aku tak?

selalu mngharap teman2 aku sentiasa membetulkan aku . tak yah kasar2 . tenang2 pon takpe . hehe..

"paling sedih skali bile dia pon tak tahu kenapa . mungkin dia lupa "

aduh . ayuh ingat mengingati .
ingatkan gue deh!



saya ingat satu ketika dulu masa kecil2 , hingus dan juga muka sembab
"umar , apa cita2 kamu? " tnya mllmh
(blur)
" kamu dengar tak nie umar? . kamu nk jadi apa besar nnt? "
"saya nk jadi cam ayah saya . dia hero saya "


saya sayang abah . moga cepat sihat .

(Read More..)

Aug 16, 2008

diam diam berisi

. Aug 16, 2008 .


salam sejahtera kepada semua . moga dalam keberkatan

alhamdulillah masih tenang dan 'seronok' dok kat M'sia . tak lama lagi nk balik dah . tgk list2kan benda nk bw balik sana . tak nk aa pulak tertinggal .
kalo dulu kat Hira' . tertinggal leh aje call umi atau abg2 soh hanta . hahah . tapi kalo Padang camne? . nyum2

macam minggu lepas gak . byk pulak kenduri2 kawen minggu nie . kena pi . wakil family Ariffin .
" tak leh jadi ni mar . semua orang kawen dah skrang . kalo camtu aku pon nk kawen aa "
"tak leh aa . ko tak pergi mesir agi "
*buat2 paham

paling best bile orang kawen ialah gambar . byk aa cameramen dengan gajet2 yg mnyilau kan mata . sungguh buat aku tertarik .
"insyallah tak lama lagi ko jadi camtu..(tuding kat cameraman)"



shhh..
kan lebih baik diam dari berkata2 benda yg tidak pasti , kan lebih baik diam dari berkata benda yg 'up' kan diri sendiri . kan lebih baik diam dari ngumpat?..kan lebih baik ..


Rasulullah s.a.w memberikan ingatan di dalam suatu sabdanya yang bermaksud: “Barang siapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat maka hendaklah ia berkata yang baik-baik atau hendaklah ia diam.”


pressure untuk nmpk bagus , pressure utk kesenangan dan 'power' . bisa aja kita lakukan apa sahaja . berkata buruk dan mnghina teman2 yg lain .
tiada rasa serba salah , tiada rasa kehinaan kerana 'nikmat' itu mngaburi iman kita . nyum . kan lebih baik diam..
kata dusta dan cerita dongeng yg sering kedengaraan . tambahan lagi dicicah dengan sedikit lawak2 fitnah yang mngnompokkan itam dihati ... senyum skrang , berbuih mulut kutuk kejap lagi .

"kalo ko tak jujur ngn aku . sape lagi? "

Sabda Rasulullah lagi yang bermaksud: “Barang siapa yang banyak perkataannya, nescaya banyak salahnya dan barang siapa yang banyak salahnya nescaya banyak dosanya dan barang siapa yang banyak dosanya maka api neraka lebih utama untuknya.”


makanya . bukan maksudnya kita diam aja sihh ... tapi ini masanya menunjukkan kita hamba yg menggunakan akalnya yg diberikan dan seiring dengan imannya dalam setiap perbuatan . dalam berkata2 misalnya .

waduh . tersenyum sendiri saat kedengaran lagu hijjaz . pada awal nya ga' ngerti ...lma2 ... ga' lepaskan peluang untuk dengarin lagi . waa..

"alangkah indah hidup ini...hidup bersama iLahi...kehendak Allah difahami ... pandai menerima darinya "

cam plik . dengarin dulu .


ok ok .yuk ke kenduri . malam nie jangan lupe futsal bareng kat s7 !


(diedit)tambahan


mencari ALBUM JUSTICE VOICE - JGN MEPET - MEPET
*sape2 ada..bgtau aa . mau2 .
"hei kamu ayuh jaga sikap mu , jagalah jarakmu , jaga lah hati mu , dimana saja..ah ha! .."

(Read More..)

Aug 12, 2008

hari ini untuk hari esok

. Aug 12, 2008 .

hari nie sungguh berat bagiku . sedih dan sedikit hampa .


"...rugi lah seseorang itu apabila hari ini kurang dari semalam "


tapi insyallah ini permulaan untuk sesuatu yg baik . aku akan terus usaha dan tidak buruk sangka .

moga kita leh istiqamah . mencari kebenaran . tenang n teguh dalam kebenaran

Ya Allah....berikan kekuatan



Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir".

(Read More..)

bangun tidur . apa lagi?

.

a'kum
pagi buta nie lah jadi mangsa . mata masih 'bangun'

awal2 pagi tadi
" uma , pak din meninggal 230pagi tadi "
muazzin Raudhah Al Ikhwaniyah , tubuhnya yg kecil , ala2 Ibrahim Pendek . terduduk aku dengar berita . teringat dulu tym aku sekolah rendah
" hah! kamu , turn ko lak azan . tak reti pak din ajar "
suara serak2 ganas dia tuh . sekali dengar mmg laa cuak . tp dia lebih sering kelihatan diam dan tersenyum dikala lawak jenaka . alfatihah

teringat satu hari itu
"uma , pi laa surau awal skit hari nie . serak dah suara pakdin tuh . pi laa ganti dia azan zohor nie"


alfatihah . moga tergolong dalam orang2 beriman


semasa ziarah keluarga arwah pagi tadi . dengar lah desas desus
"last skali aku jmp dia..kol 4 tadi laa . itu laa kali terakhir "

" aku tak tahu laa knp , semalam aku cari2 dia , nk aja aku minta maaf kat dia . yer laa . mane tak nyer selalu aje aku kaco2 dier . (senyum) "

"selalu aje dengar azan serak dia , tapi semalam aja aku tidak pergi "

saat ini . kata lah apa jua . dah lepas . forgive

Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam surga maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan. (QS. 3:185)



jgn lah kita tangguh apa yg hari kepada esok . jgn lah kita tangguh suatu kebaikan hari ni kepada esok . kerana kita tidak tahu apa episod hari esok . Dia Maha Mengetahui .

menghargai~

Sesungguhnya orang yang cerdas adalah orang yang selalu berpikir dan mempersiapkan dirinya untuk kehidupan setelah kematian…



kita bersiap , saya bersiap ... ayuh bersiap


kamu!
saya mohon maaf atas kesalahan saya

(Read More..)

Aug 11, 2008

PERSIS

. Aug 11, 2008 .

quick post
dah dapat video

mari tgk .

http://www.youtube.com/user/Alexumar

jgn lupa komen k!
citer / gossip nnt k!

(Read More..)

Aug 7, 2008

dia pulang

. Aug 7, 2008 .

rasa cam semalam baru aje ketemu .
alkisaaahh..


sedang bincang dgn manager baru tentang show akan dtg
" mar ! jam 0055 tarikh 070808 nie ... esok ke hari nie?? "


"yuh!" alhamdulillah , walaupn sedikit kabut dan ribut , saudara ku Aimanuddin selamat dan sempat menaiki kapal terbang pulang ke bumi Mesir
"sempat lagi kita nk jamming nie ... jom!"

"ok ok ... one tuu tree ..
semalam~"


“Sesiapa yang melapangkan seorang muslim dari satu kesusahan dunia nescaya Allah melapangkan untuknya satu dari kesusahan di akhirat. Sesiapa yang memudahkan seseorang yang berada di dalam kesusahan nescaya Allah akan memudahkan (urusannya) di dunia dan di akhirat dan sesiapa yang menyembunyikan rahsia seorang muslim nescaya Allah akan memelihara rahsianya di dunia dan di akhirat. Dan Allah sentiasa menolong seseorang hamba selama ia menolong saudaranya”.

*sambungan selepas bangun pagi bermula dengan Pertandingan Persis di UM . alhamdulillah . baru aja dapat 1 folder penuh dgn gmba and video .

*masih menunggu gmba n video dari Nafis n Naim
manager bgtau , persembhan kami agak menarik perhatian para penonton . walaupon ade gak sumbeng sumbang tapi seperti Sifo pesan
"kamu mmg datang untuk menyumbangkan suara"
alhamdulillah saya puas , untuk info
belakang tabir , disebalik persiapan program ni . leh tgk kat blog musaf .
“Engkau mestilah mencari saudara-saudara yang jujur dan hiduplah di kalangan mereka kerana mereka itu adalah perhiasan di waktu senang dan bekalan di waktu kesusahan”.
byk benda aja yg kita tidak tahu . byk benda aja yg kita tak leh nk ungkap ngn kata . terlalu byk . Tuhan sahaja yg tahu . Dia mngerti . moga dipermudahkan jalan perjuangan kamu . sahabat sentiasa doakan kamu . ameen~
Allah Knows

When you feel all alone in this world
And there’s nobody to count your tears
Just remember, no matter where you are
Allah knows
Allah knows

When you carrying a monster load
And you wonder how far you can go
With every step on that road that you take
Allah knows
Allah knows

CHORUS
No matter what, inside or out
There’s one thing of which there’s no doubt
Allah knows
Allah knows
And whatever lies in the heavens and the earth
Every star in this whole universe
Allah knows
Allah knows

When you find that special someone
Feel your whole life has barely begun
You can walk on the moon, shout it to everyone
Allah knows
Allah knows

When you gaze with love in your eyes
Catch a glimpse of paradise
And you see your child take the first breath of life
Allah knows
Allah knows

CHORUS

When you lose someone close to your heart
See your whole world fall apart
And you try to go on but it seems so hard
Allah knows
Allah knows

You see we all have a path to choose
Through the valleys and hills we go
With the ups and the downs, never fret never frown
Allah knows
Allah knows

CHORUS (x2)


BRIDGE:
Every grain of sand,
In every desert land, He knows.
Every shade of palm,
Every closed hand, He knows.
Every sparkling tear,
On every eyelash, He knows.
Every thought I have,
And every word I share, He knows.
Allah knows



p/s : [adz] tiada portal nasyid hnya jadikan gmail untuk upload nasyid . username n passw ada kat bawah nie .

(Read More..)

Aug 4, 2008

download

. Aug 4, 2008 .

sedang kemas kini port letak mp3 nasyeed
username : ummah.my@gmail.com
password : fortheummah

baru upload
album gradasi - anugerah terindah
album Muadz Al Asr
album Hijjaz Pelita Hidup IV

akan datang
Jamaican Cafe - musik mulut
album Aku Ori Bukan Fotokopi
Almassar Konsert at Mahaad Hamidiah
Dhuat dan byk lagi ...

(Read More..)

Fair Antivirus

.


"... benar lah cinta buta melalaikan . tanpa memikirkan batas syariatnya "
Hijjaz - Pemaisuri Hatiku



permulaan dengan sesaknya PC FAIR di KLCC Convention Center semalam . berkat driver gempak dan juga skill2 cilok . sampai tepat waktu .

sedikit sedih dengan PC Fair . tak byk masa untuk melihat2 tetapi sempat terjeling harga HD . WD 2'5 , 250g without casing = RM215
aduh . murah skit dari tym aku bli haritu . dapat save 15 ringgit . huhu .


"semuanya itu hnya ujian di dunia , ia adalah mahar untuk kita ke syurga"
Hijjaz - Permaisuri Hatiku



pulang dgn senyum dan gelak ketawa . janji ketemu teman2 yg lain tapi tak jmp2 .
"ill follow u to andalas k "
tiba2
"where r u uma? , saya punya keluarga angkat saya hantar saya k . sorry . u kat mane?"
aduh . janji jumpa . tak jmp2 gak .

"aku lepas nie baru pi KLCC . lmbat skit . jmp sana "
tiba2
"ko kat ne? aku tunggu kat tasik insan2 duduk lihat air cetek nie . "

"aku keluar exit lain aa mar ... jmp lain kali laa k "

bukan rezki laa . bersyukur pulang dengan beberapa items yg sangat2 berbaloi bli . Speaker Altec Lansing yg power . tambah lagi MP3 Sony . wah2 .


"dan jangan lah engkau menghampiri zina; sesungguhnya ia adalah perbuatan yg keji dan seburuk-buruk jalan" al-isra':32


Photobucket

ada insan bertnyakan aku apa antivirus yg kamu gnakan?
try jawab .

1)AVG Anti - Virus Free Edition -> link
antivirus nie best sebab dpt dwnlod update file . takyah penat online komp . donlod file sudah . walaupn mendapat ranking Most Popular Download kat CNET Download.com dengan 2,090,399 downloads . tetapi saya sebagai pengguna meletakan ia paling bawah tapak kaki . gna baru tau . byk virus tidak dideteksi .

mesti pelik . kutuk2 tapi pakai gak . ni antivirus cukup syarat aje . huhu .

2)Spybot - Search & Destroy -> link
spybot nie best . free and sungguh otai . tak tahu nk xplain camne tapi leh try tgk kat websitenya . seingat saya ini free software . Kalo tak kena pandai2 cari crack .
yg bestnye ia mendeteksi segala perubahan dalam komp , dan perlu mendapat approval dari administrasi (tuan komp) . so kalo benda2 yg kita tak kenal tu..tekan aje block . hehe .

3)PCMAV (PC Media Anti-Virus) -> link
ini anti virus lokal dari Indonesia . bagus . antara paling bagus . mudah deteksi worm and trojan . spam dan application2 yg merbahaya . mendeteksi application2 autorun yg mengelirukan . pastu ini hnya sekadar application . takyah install2 . file kecil dan mudah di bawa kemana2 . letak dalam thumbdrive . lepas presentation , scan trus . mudah~


*sudah upload kat ummah.my@gmail.com . lihat section 'dunia aku'


4)Advanced WindowsCare V2 Professional -> link
ini houzmate aku yg installkan . tak habis2 promot kat mmber . tapi mmg bagus . hnya application ringan . buleh kata sama cam Spybot - Search & Destroy tapi alang2 dah dia install tuh . saya biar aje laa . tapi ini mmg application berbayar . makanya kena cari crack atau patch .


habis berbuih cakap . soalan seterusnya Tak Slow ke Komputer ko gna antivirus byk2 nie?aku gna McAfee & Norton gile slow ...

makanya gini .
bila saya buka komp , hnya AVG dan Spybot - Search & Destroy yg akan terus autorun . nnt dier kuar kat kanan bawah screen . AVG antivirus ringan , tak burden . Spybot - Search & Destroy lak...biasa aje aa .

yg 2 lagi antivirus itu , hnya ber'aksi' apabila dibuka application itu .

camtuh lah . bukan yg terbaik pon cam saya nie .
tapi alhamdulillah komp ini masih mampu bertahan sampai skrang , tanpa ada kecederaan dalaman hasil serangan virus / spam / trojan / dan application merbahaya . alhamdulillah

terima kasih kepada Along , Abdul Hafiz Ariffin a.k.a Rainman kerana tunjuk ajar .

bukan tahu sangat pasal ini . tapi kalo ade info atau penerangan lagi baik . kongsi yuk! .. pengen tahu gak sih . . komen skit~


(Read More..)

Aug 3, 2008

smile~

. Aug 3, 2008 .

" bukan intan permata bukan paras rupa pandangan Tuhan pada manusia "
layan pulak dengar album Hijjaz - Jalan Bahagia . semua lagu best . semua . promot2~


susah benar nk dapat gmba . yer laa kita nie hanya meminjam , menyebok kamera orang . berterima kasih kepada tuan kerana sudi meminjam dan melayani ke'sengal'an saya .

sengaja nk tayang skit gmba tym kenduri bro im n ksara . kameraman amatur . hnya bisa tersenyum .



Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket


mencari gmba and video tym kenduri ini . kalo ade leh kongsi2 . nk tgk2 gak .

dan

mencari gmba and video tym PERSIS (Pertandingan Suara Ibnu Sina) UM , arraid dan juga Shotul Hira ' (gempak!!) . leh bgtau saya . saya mahu .

hubungi saya : Alexandermuslim@gmail.com

(Read More..)
 
http://alexumar.blogspot.com is proudly powered by Blogger.com | Template by Agus Ramadhani | o-om.com