Mar 31, 2009

. Mar 31, 2009 .

Puisi Gua di Kuala

Asalnya kita tidaklah ternama
berindukkan teratak tersorok hanya
kalau sekali pun membina nama
yang tahu hanya kau, aku dan dia

Terperuk risau tak kemana
itu menggugah naluri sarjana
langkah diorak walau tempang kakinya
tangan mencapai walau jauh gapainya

Bukan tidak berbangga
cuma kadang terkecewa,
semacam hina tetap di gua hampir kuala
Pun di sudut kalbu saga
Imankan ia mutiara jagat mayapada

terapung-apung, gayanya kampung
tak disedari rupanya lahir karya agung
yang induknya kampung itu lah!

terapung-apung, gayanya kampung
entah dari dunia mana dia muncul
gegar juga khabar di luar kampung

terapung-apung, gayanya kampung
rama2 indah nian menawan terulung
hadiah keringat berasak kepompong

terapung, bukannya terapung
cuma dugaan sebuah medium
orientasi interlude generasi penyambung
Risalah Rasul Muhammad disanjung

Supaya bila makin tinggi gah
tak lupa asalnya tanah rendah
Supaya bila langit mendung tak cerah
sudah biasa makan nasi mentah

terus tawadhuk tunduk tabah

Gua di Kuala kini heboh dilanda bah
Mara bencana beliung dan taufan
Dilanggar arus perdana yang gagah
Risau-risau dindingnya keberantakan

Tak usah gusar
Gua fiziknya tegar
Taufan di Kuala sifatnya segar
Izin Tuhan ia terus tegar
Walau apa jua yang sergah melanggar

Gua di Kuala,
doakan aman senantiasa
apa yang berlindung di dalamnya
biar apa pun jinsi dan warna
tetap semua sah dan layak
bergelar generasi pewaris anbiya'

Thaaqhib Mohammed
Bawabah Tsaniah, Cairo
7thMaahad, 10thGen 11thGen
www.myrespons.blogspot.com


(Read More..)

Mar 29, 2009

senyum itukan sedekah

. Mar 29, 2009 .

salam'alyk .
aku terkejut dan masih terkejut . medengar byk berita2 kematian .
ayuh jadikan iktibar . sentiasa dekatkan diri dengan Pencipta . sedekahkan Alfatihah . moga tergolong bersama orang2 mukmin .

Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kemudian hanyalah kepada Kami kamu dikembalikan.” (QS. 29:57)

hm .
sebut2 pasal sedekah . dalam seminggu , bape byk kamu sedekah? . dalam sebulan bape byk kamu sedekah .? dalam setahun bape byk kamu sedekah? ... kalo anda masih leh kira , maka rugilah kamu . huhu
hinggakan ada ustaz membuat tafsiran , sebulan (4minggu) seorang insan akan sedekah minimum 12 ribu rupiah Indonesia ( RM 4 ) . knp tafsiran dia bgini , insan itu hnya bersedekah pada hari jumaat .
setiap kali duduk dlm saf , 1 ribu rupiah untuk masjid , 1 ribu rupiah untuk anak yatim , 1 ribu rupiah untuk lain2 . huhu .

"hartamu tidak akan berkurang kerana sedekah"
-hadith-


dari pengalaman aku , yg memiliki duit , atau orang yg banyk duit akan lebih sukar untuk bersedekah dari orang yg tak banyk duit .
antara tanggapan normal orang yg berduit untuk sedekah
" knp nk bg duit kat dierorang , dieorang tuh mampu lagi untuk bekerja"
" apa sangatlah duit yg aku bg nie , tak merubah apa2 pon , baik tak yah bagi "
" kalo aku bg hari ni , sure esok ada lagi . bg esok aje aa "
" tak ske aa orang minta2 nie .... "

kalo sedekah pon . byk aja mulutnya nnt . pot pet itu lah , bangga atau pon riak . heheh . tambah lagi mungkin ada kuota untuk besedekah . huhu

dan byk agi .
aku terkejut melihatkan kawan2 aku yg sinomin dengan kekurangan wang , selalu ringan tangan untuk masukkan tangan dalam poket dan menghulurkan sedekah . perkara itu bagaikan tidak terjadi , kerana sikapnya selepas itu tenang dan selamba . huhu ...
saya yg menjadi peneliti ini tidak lepas untuk menghuraikan keadaan ini ..

" apa salahnya? salahkah aku nk jadi hamba yg bersyukur ... "
dia tersenyum , aku tertawa ...

dia mmbaca blog aku .

selalu aja kita tgk orang2 yg mentafsir silap kata2 seperti "Senyum itu sedekah" . maka dengan menggunakan kata2 ini , setiap kali tabung sedekah lalu depannya dikuliah , atau ceramah , maka dia akan senyum pada tabung itu ... "senyum itukan sedekah .." ... huhu

dalam zaman Rasulullah , sahabat - sahabat yang miskin bertnya kepada Rasul bahawa , sahabat2 yg kaya mmpunyai kelebihan dari mereka dalam ibadah , mereka puasa di pagi hari , dan bangun menghidupkan malam , sama seperti kami . akan tetapi . mereka bisa menunaikan sedekah . sedangkan kami tiada harta pon untuk disedekahkan ...
(berlomba2 dalam ibadah - untuk meraih kenikmatan syurga)
" tasbih itu sedekah , takbir itu sedekah , tahmid itu sedekah , wa tahlil itu sedekah , Amr ma'ruf wa nehi mungkar itu sedekah , ... "



maka ringankan lah tanganmu . jgn mencari alasan dan sebab untuk tidak melakukan ibadah , tetapi cari beberapa alasan untuk lakukan dan berpegang kukuh padanya . insyallah amalan kita diberkati .

koreksi sy jika ada salah
Padang
Alexumar

(Read More..)

please!

.

please . for once . let me do this on my own ... please ..

macam mana nk blajar kalo semua nk dihulur dan diberi . saya mahu belajar . i want to grow up . take responsibility on my own actions . hm ...
jatuh bangun semua atas saya .

terima tak terima , pada saya pasti buruk akibatnya . apa yg perlu saya buat?...
berilah hidayah , lembutkan hati


alexumar


stress gile camni...

(Read More..)

Mar 24, 2009

diskusi mental

. Mar 24, 2009 .

salam'alyk .

dalam masa yang sama ramai yg berusaha untuk menajdi lebih baik . ada juga yg mengambil jalan pintas . dengan hanya menjatuhkan yang lain supaya dia paling baik . huhu . jauhi lah penyakit hati ...

dalam apa juga keadaan pastinya ada perancangan , jenis tindakkan dan solusi yang berbeza2 . ini kerana setiap manusia mmpunyai visi dan pola pikir yang tersendiri . mempunyai cara dan metode yang bebeda dalam sesuatu keadaan .
yang pentingnya di sini ialah diskusi . bersatu dalam satu jawapan . mencari yg terbaik

dalam persiapan diskusi . persiapan mental dan juga cara penyampian perlu ada . materi atau bahan pasti laa ada . kalo tak hnya cakap2 kosong aje

" ...malas aa aku..."
dengan hnya memikirkan ayat diatas akan membuatkan segala yang dibincangkan tidak berkembang dengan baik . ini menyebabkan tiadanya penjelasan lanjut dan info/materi/bahan tidak berkembang . terbantut .

"...mungkin ... aaa "
ini adalah contoh permulaan tanggapan yang tidak baik . ini akan mnyebabkan daya tarikan dan menarik minat orang lain utk mempertikai perkara yang berbangkit . permulaan sebegini walaupun kita nmpk seperti rendah diri dan sopan , tetapi tidak menunjukkan keyakinan dan ketegasan .

mula lah penjelasan anda dengan
" dari hasil bacaan saya , saya dapati bahawa " ( tak tipu , semua ilmu kena laa baca dari buku )
" sememangnya ada benar kata teman tadi , tapi apa yang saya dapatkan berlainan dengan.." (macam baik laa cakap camni? huhu )

" ... aaaa ... saya ingin menambah sket apa yg diterangkan tadi .. "


hnya sekadar peringatan dan lawak untuk mereka yang mengetahui .

Padang
alexumar

(Read More..)

Mar 22, 2009

wajah baru

. Mar 22, 2009 .

penampilan baru . wajah baru . blog baru . insyallah semangat baru


(Read More..)

Mar 21, 2009

tepuk tangan

. Mar 21, 2009 .

salam'alyk

alhamdulillah masih semangat . semoga sentiasa dalam berkatNya .
solat jaga . mulut jaga . "jagalah hati . "

"uma usrah pukul 830mlm" .... baiklah .
promot blog baru mohd afham . cetusan minda bernas . kritis . dan sedikit berputar .

Dan tidaklah sama orang yang buta dengan orang yang melihat. (Faathir :19)
baru ini selepas plenary disscussion . semua angkatan o8 di halang untuk keluar . antara ahli barisan ketua angkatan mnnunjukkan rasa kesal dan kecewa atas sikap angkatan o8 . jika ditnyakan siapa yg bangga menjadi angkatan o8 . semua bersorak bangga dan bertepuk tangan .

tapi bila saat menjalan kan tugas . saat di beri amanah . tanggungjawab . hnya segelintir (5 - 10 orang) sahaja yg ada . huhuh

"saat dilantiknya dia menjadi ketua , kamu semua bertpuk tangan dan bersorak setuju . adakah sorakkan dan tepukan tangan itu tanda kamu akan mmbantu dan mnyokong beliau , atau bersorak dan bertepuk tangan , gembira anda terlepas dari tanggungjawab itu . gembira melepas tangan dan bertepuk tangan tanda selepas ini semuanya kerja dia . bukan aku ... apa maksud tepukan dan sorakkan anda?"

mungkin ada point juga apa yg dikatakan . tepuk dada tnya iman ...
semua mahu aja lepas dari tugas . semua mahu aja tuding jari dan lari . hm .. mungkin ada benarnya .

moga mendapat hidayah dan taufiq
Padang
alexumar

(Read More..)

Mar 17, 2009

. Mar 17, 2009 .

terkejut.



Al-Fatihah dan Yasin pengiring buat allahyarham pakcik Hamzah.


takziah buat iza sekeluarga.


masih terkejut

(Read More..)

Mar 16, 2009

minggu ini part 3

. Mar 16, 2009 .

( sambungan ... )

apa yg kita perlukan sekarang ialah perubahan . pembaikian

pertamanya ialah kejujuran . bukan pada orang lain . tapi pada diri sendiri .
tahu dan ngerti apa yg diri mahu kan dan perlukan . jujur pada diri sendiri kelemahan dan kekurangan diri . mengaku kesalahan dan kemunduran diri . muhasabah diri . jujur pada diri .

dengar kata2 iman yg sentiasa cuba membawa kepada kebaikkan . jihad dalam melawan hawa nafsu . tidak putus asa . jujur .
kalo dengan diri pon saling menipu dan memperdaya diri sendiri . apatah lagi kejujuran bersama yg lain . menipu percuma aja lah ...

Rendah diri . hilangkan egois dan takkabbur itu dalam dada . tiada orang yg perfect kecuali yg maksum . tetapi dengan adanya "ukhwah" kita saling lengkap melengkapi . buang sifat itu . bertolak ansur . dan tidak hnya menimbulkan konflik .

Berani . bina dan cari kekuatan itu . bina dalam diri untuk sentiasa kita berani untuk maju dan tampil kehadapan dalam kebenaran . carilah ikhwah yang menguatkan iman kita . meningkatkan semangat dan menyokong perjuangan .

hnya percuma sahaja apabila hnya tahu dan diam . takut untuk berbicara . tidak tahu bagaimana . takut kena mara . takut itu dan ini . membuang tanggapan buruk sebelum mencuba .

tampil . berani . fikir . yakin . tindak . tawakal . bicara .

Displin . istiqamah . tetapkan pendirian . yakin dengan kebenaran . berterusan dan tidak putus asa . minta bantuan pada yg pro dan yg mampu . "lurus - lurus aja lah , kenapa bengkok - bengkok " . kuatkan hati dengan ibadah dan doa . kuatkan minda dengan positive thinking . fokus dan tidak lentur .

Ukhwah . jagalah ia . pelajari lah tingkat2 ukhwah itu . tanam dalam diri . agar ukhwah kita dalam landasan yg benar . dan tidak hnya superfisial sahaja . jika kita benar orang mukmin maka setiap antara kita adalah ukhwah . yg baik kita ikuti dan teladani . dan yg buruk tiada msalah untuk di koreksi dan diteguri . ikhwah yg baik saling bantu antara satu sama lain dalam apa jua keadaan . saling berbaik sangka . telus dan tidak korup .

it is like an angle watching over me


cukup untuk minggu ini
dari diri , khusus untuk diri sendiri . salam'alyk


padang
alexumar

(Read More..)

minggu itu part 2

.

sambungan

minggu itu juga ulang tahun ke 15 Rumah Sakit Selasih . bawah KPJ Healthcare Berhad .
minggu itu juga pembukaan DC ( Dekan Cup ) di FK ( Fakultas Kedokteran ) UnAnd
minggu itu juga keluar result SPM
ada yg dapat bagus . terus diam . "nnt orang kata saya bangga lak "
ada yg tak kesah " dapat 10A , camtu2 lah .. malas aa pikir "
ada yg konfius . "serius ... ini aje yg aku dapat? hah?"
"setelah kian lama terseksa dalam penantian ... mungkin beri masa untuk redha "
segalanya ada hikmah .

pelikkan memikirkan . "senang sama2 , susah sama2 "
tapi peliknya . senang semua nk sama , tapi bila susah semua buat tak tahu .
tym kita blaja sama . happy , tapi tym aku fail . semua cam tak kenal aku aje . huhu

jgn tertipu dengan "kebersamaan" yg superfisial .
"owh ya , tym aku takde apa2 dan saling tidak mencukupi ... kita sama2 .. "
tapi tym aku memiliki semua nya . ayuh cepatlah aku lari dari mereka ...

"owh ya , mereka ada semua , ayuh aku bersama mereka "
tapi tym mereka tiada apa dan berduka . ayuh cepatlah aku berpaling muka dan buat tidak tahu apa2 .

these are plain hipokritos dan sellfish (sellcow) . mana pergi ikhlas ?
kengkadang adakh kita pernah terfikir . masih ada mereka yg ikhlas ? . atau hnya ada udang besaq sebalik batu kecik .
ada keuntungan untuk diri sendiri sahaja dalam kebersamaan . huhu (gelak)

"this kebersamaan buat aku gelak . nope! . if u ask me if there is any . ill answer nope! nadda! illek! . semua orang guna kebersamaan untuk diri sendiri aje . no gud . me dont like! "
mungkin mmber aku agak pelik .

tapi mungkin juga buat aku terfikir .

uma bersihkan hatimu dari debu dan noda . pasrahkan diri anda .
bismillah . dengan nama Tuhan yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
tiada apa yg diraikan . hnya selangkah mendekati mati . hm


insyallah post akan datang : definisikan blog kamu

(bersambung ... )

(Read More..)

minggu itu part 1

.

salam'alyk . sudah masuk minggu baru . ayuh semangat dan saling ingat mengingati .

minggu lepas agak menarik bg aku .

mulakan minggu dengan cuti hari senin . selama menjadi mahasiswa Universitas Andalas , cuti adalah sangat jarang . dan cuti hari senin adalah nikmat . kerana dapat bebas dari kuliah selama 3 setengah hari . (setengah adalah untuk jumaat)

tambahan lagi . sempena Maulidur Rasul . Rasul Junjungan .
"bkan hari ini aja kita mengingati beliau . tapi setiap masa . "
untuk mencintai dan mengenal beliau perlulah kita memahami , dan mengetahui sejarah2nya . biasakan diri membaca dan belajar tntg sejarahnya . mengetahui cara hidupnya dan menjadika beliau sebagai qudwah . ikutan .

"tanggal wafat nabi sama tanggal lahirnya "
persoalan ini di ajukan pada majlis ceramah Maulidur Rasul kelmarin , dan kebykkan kita takut nk jawab ( termasuk aku ) . walaupun hadiah "lumayan" menanti pada jawapan yg betul . tetapi semua teragak2 untuk menjawab .
"dimana cinta kita pada Nabi?..."

*diam

(bersambung ... ada kelas jap )

(Read More..)

Mar 7, 2009

want n need

. Mar 7, 2009 .

salam

baru tadi sayyid datang umah . dengan camera D60 yg sungguh menakjubkan . tgk gamba2 dier tngkap . makin improve skil2 . nk blajar gak . tapi camera tak jmp2 agi . mahu?
mungkin benda yg saya mahu , hp yg baru . hp w800i yg sungguh klasik ini . sudah ke medan perang byk kali . kameranya sudah bengong . cuba tangkap gamba = hp mati . kecederaan palingg serius . mungkin terlalu byk tangkap gmba dulu . tambahan lagi mic dan speaker yg agak slow dan tidak dengar . owh lupa . joystick mengelirukan . tekan kanan dier ke kiri . huhu .

saya mahu iphone . mahu?

mahukan sesuatu . mahu . tapi tidak tahu apa yg kita perlu . juang untuk apa yg perlu . bukan hanya kemahuan semata2 . huhuh .

seperti cakap apa yg perlu . pada orang tertentu . dan pada tepat waktu .
"do it now . or never ... "

sesudah itu . melayari komp yg kian penuh hasil donlod2 yg tidak berenti . satu sesi diwujudkan untuk mendelete file2 yg tidak berguna . jmp file
file :
one.fine.day.with.manager
r o S s o : moga bahagia


(Read More..)

Mar 5, 2009

Taufiq hari esok

. Mar 5, 2009 .

salam .
dua hari kepanasan . hari ni berkat . hujan . tak kering baju sidai . hehe .

minta maaf kepada semua teman . tak sempat nk hadir AGM . kena balik Padang dah .
apa2 pon . doa kan terbaik kepada leader2 yg terlantik .
janji ingin ketemu . tidak kesampaian . insyallah ada masa lain . minta maaf .

"apa yg kita alami hari ini adalah kerana keputusan kita pada semalam hari . keputusan yg kita buat hari ini mencorak kehidupan hari esok "


Faktor Hilangnya Taufiq

selalu aje kita doa untuk dikurniakan Hidayah dah Taufiq .
definisi taufiq , saya sendiri tidak dapat menrangkan . ilmu cetek . masih tidak dapat faham total . siapa2 tahu . sila kongsi .

1) Sebok Dengan Nikmat
nikmat yg di berikan pada kita . tidak terkira dlm semua bidang . sgt byk . dan kita sering lupa bersyukur . meskipon kita usaha untuk mencapai nikmat . dengan segala usaha dan kerja . jgn lupa untuk bersyukur

Syukur Lisan . dalam doa . "alhamdulillah" . Syukur Amal . memperbykkan ibadah , dilengkapi dengan ibadah sunat . menghidupkan Sunnah .

peristiwa Rasulullah bangun malam , solat malam hingga bengkak kaki . di tnya Aisyah yg perihatin ...
"Kenapa engkau sembahyang sampai bengkak-bengkak kaki, ya Rasulullah! Sedangkan Allah mengampuni dosa-dosamu yang lalu dan yang kemudian.
"

"Apakah memangnya saya ini tidak boleh menjadi hamba yang senantiasa bersyukur.."


2) Sebok menuntut ilmu , tetapi tiada amal .
dengan byknya ilmu kita maka byk juga lah amalannya . jgn menjadikan alasan mencari ilmu untuk tidak beramal .
byk ilmu , jauh sekali dari amal - sifat yahudi
amal tanpa ilmu - nasrani


sekadar peringatan untuk diri sendiri . tegur kalo ada salah
alexumar

(Read More..)
 
http://alexumar.blogspot.com is proudly powered by Blogger.com | Template by Agus Ramadhani | o-om.com