Mar 16, 2009

minggu ini part 3

. Mar 16, 2009 .

( sambungan ... )

apa yg kita perlukan sekarang ialah perubahan . pembaikian

pertamanya ialah kejujuran . bukan pada orang lain . tapi pada diri sendiri .
tahu dan ngerti apa yg diri mahu kan dan perlukan . jujur pada diri sendiri kelemahan dan kekurangan diri . mengaku kesalahan dan kemunduran diri . muhasabah diri . jujur pada diri .

dengar kata2 iman yg sentiasa cuba membawa kepada kebaikkan . jihad dalam melawan hawa nafsu . tidak putus asa . jujur .
kalo dengan diri pon saling menipu dan memperdaya diri sendiri . apatah lagi kejujuran bersama yg lain . menipu percuma aja lah ...

Rendah diri . hilangkan egois dan takkabbur itu dalam dada . tiada orang yg perfect kecuali yg maksum . tetapi dengan adanya "ukhwah" kita saling lengkap melengkapi . buang sifat itu . bertolak ansur . dan tidak hnya menimbulkan konflik .

Berani . bina dan cari kekuatan itu . bina dalam diri untuk sentiasa kita berani untuk maju dan tampil kehadapan dalam kebenaran . carilah ikhwah yang menguatkan iman kita . meningkatkan semangat dan menyokong perjuangan .

hnya percuma sahaja apabila hnya tahu dan diam . takut untuk berbicara . tidak tahu bagaimana . takut kena mara . takut itu dan ini . membuang tanggapan buruk sebelum mencuba .

tampil . berani . fikir . yakin . tindak . tawakal . bicara .

Displin . istiqamah . tetapkan pendirian . yakin dengan kebenaran . berterusan dan tidak putus asa . minta bantuan pada yg pro dan yg mampu . "lurus - lurus aja lah , kenapa bengkok - bengkok " . kuatkan hati dengan ibadah dan doa . kuatkan minda dengan positive thinking . fokus dan tidak lentur .

Ukhwah . jagalah ia . pelajari lah tingkat2 ukhwah itu . tanam dalam diri . agar ukhwah kita dalam landasan yg benar . dan tidak hnya superfisial sahaja . jika kita benar orang mukmin maka setiap antara kita adalah ukhwah . yg baik kita ikuti dan teladani . dan yg buruk tiada msalah untuk di koreksi dan diteguri . ikhwah yg baik saling bantu antara satu sama lain dalam apa jua keadaan . saling berbaik sangka . telus dan tidak korup .

it is like an angle watching over me


cukup untuk minggu ini
dari diri , khusus untuk diri sendiri . salam'alyk


padang
alexumar

0 comments:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

 
http://alexumar.blogspot.com is proudly powered by Blogger.com | Template by Agus Ramadhani | o-om.com