Aug 24, 2011

Solat.Prayer.Sembahyang Part 2

. Aug 24, 2011 .

Salam'alyk

We must know and believe the importance of Solat to fully understand the ibadah.

1) Direct communication with ALlah
"The closest a person to His God is when he is in prostration"
"When any one of you stands to pray,he is communicating with his God, so let him pay attention to how he speaks to Him"

Your don't have to topup your call for this connection. It is free and direct call/communication with God.

Prayer connects us with ALlah. Don't sever this relationship with your Creator


2)A Pillar of Islam
Prayer is the second most important pillar of Islam (Rukun Islam), and is the most regular compulsory action in a Muslim's life

We fulfill our prayers daily regardless of the circumstances. Even in war, we have no exemption from praying
" Guard strictly your (habit of) prayer...If you fear (an enemy), pray on foot or riding. " Quran 2:238-239

In war we still have to pray, in peace?


3) Success lies in the prayer
The Prophet (peace be upon him) said " The first of his deeds which a man will be called to account on the Day of Resurrection will be the PRAYERS..."

"...If it is found to be perfect, he will be safe and successful. But if it is defective, he will be unfortunate and a loser"


Insyallah till next time
Salam'alyk.
Ramadhan . Terendak
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

(Read More..)

Aug 19, 2011

hilang akal

. Aug 19, 2011 .

ramadhan oo ramadhan

waktu asar sudah tiba. bukan ke masjid kita pergi. hnya memikirkan bazaar apa yg menanti. lngloai dan tidak bermaya. aduh! byk kerja dan beban. puasa kita tidak bermaya.

sanggup asar pantas untuk berlari ke sana. orang ramai. bergesel2 bertolak2 berebut2. mungkin pada ayam goreng atau air yg manis. bagai hilang akal. hilang waras.

"...ramadhan skrang lain..."
ini lah lainnya. dahulunya bazaar adalah untuk mereka yg mahu aneka macam juadah tanpa berbelanja besar. insyallah kenyang dan tidak kempunan.

penat dan letih. lapar dan dahaga. semua digunakan untuk manrik perhatian pembeli. HARGA MAHAL. kita tetap buat2 buta dan tuli. sanggup ikut nafsu yg sentiasa mengganas. saat2 dahaga dan panas

hilang akal.

(Read More..)

Aug 15, 2011

PRAYER . SOLAT . SEMBAHYANG

. Aug 15, 2011 .

Salam'alyk.

Sadly many muslim do not pray or fulfil the conditions od the prayer. Despite its importance and purpose, many muslim see it as a culture.

The purpose of prayer is ;
1)Strengthen your relationship with God.
2)To be grateful for all His blessings
3)Remind yourself of His Greatness

Body = physical needs : water n food
Soul = spiritual needs : ???
- by acts or worship. Most important which is prayer

Can be the body is super healthy but the person is spiritually dead.

Allah says "O you who believe! Respond to (the call of) Allah and His Messenger when he calls you to that which gives you life" Quran 8:24

Insyallah ill write about the importance and benefits of prayers next time .

Terendak.
Doing my best
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

(Read More..)

Aug 12, 2011

biasa la ramadhan..

. Aug 12, 2011 .

Salam'alyk

risau dan takut ramadhanku jd rmadhan yg biasa . Mahu ku lebih baik dan makin bagus.

" Ramadhan skrng lain la. Mcm xmeriah . Lain dri dulu."

Ramadhan dulu mcm mne?
Ramadhan skrng mcm mne?

Terpulang pd diri kita . Kita yg menentukan . Meriah atau tidak . Penuh ibadah atau hnya "suka2 ramadhan"

Kemeriahan ramadhan bergantung pd KITA utk memeriahkan ia. Penuhi dgn ibadah dan ukhwah.

Kalau tidak..jadi lah rmadhan yg biasa

"Alaa biasa la ramadhan . Sentiasa ada kejutan . "

Alhamdulillah.
Ramadhan , Cyberjaya


Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

(Read More..)

Masjid Sultan Abdul Samad KLIA

.

Salam . Ziarah2 masjid . Jalan2 cari masjid utk berbuka puasa. Alhamdulillah
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

(Read More..)

Jul 7, 2011

Tragedi Mac

. Jul 7, 2011 .

Tiada perkataan yg boleh gambarkan keadaan pd waktu itu
Tiada kata utk mnyamakan situasi genting itu

Aku jmp kak ayu, mangsa Gempa n Tsunami Jepun
" Sllu org tnya "knp balik' ' teruk sgt ke' 'goyang dia mcm mne a' "

*soalan biasa.soalan ingin tahu

" Kalo tidak berada disitu,takleh nk cite.xde perkataan atau perasaan yg boleh gambarkan "

Aku phm maksud dia.
Aku doakan mereka disana - mngsa gempa bumi - sentiasa tabah

Gempa <1minit . Mngubah hidup selamanya


Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

(Read More..)

Jul 5, 2011

Cubaan Suara

. Jul 5, 2011 .

Mencuba menggunakan BB sepenuhnya
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

(Read More..)

Apr 29, 2011

Keluar Masuk Penjara

. Apr 29, 2011 .



salam . gud morning
alhamdulillah . alhamdulillah . alhamdulillah
solat jap*

most of us watched Prison Break . and yes . the first season was great and others was lagging and dreadful to what . it seems like i will be no ending and when the Finalle episode come , i was shit . shitty ending .

a bit depressing


Breakout Kings - http://www.aetv.com/breakout-kings/
interview with Nick Santora ( Prison Break's writer )
http://www.aetv.com/breakout-kings/interview/nick-santora/


Breakout Kings S01E03- The Bag Man
this is the untold story about Theodore Bagwell . what happen to T Bag after entering Fox River Penitentiary? ..

aku just rasa a new "prison break" . maybe better


(Read More..)

Apr 26, 2011

saya manusia

. Apr 26, 2011 .



Union of Mediterranean Architects (UMAR)


byk sungguh musibah melanda . 
byk sungguh dugaan menimpa . 
byk ...

mungkin kerana saya kira . mungkin kerana saya hitung . 

mungkin kerana saya lupa

byk sungguh nikmat
byk sungguh rezeki
byk sungguh cahaya 

kerana saya manusia .

ingatkan saya . 
nasihatkan saya
suluhkan saya

saya manusia
26April2011



(Read More..)

Jan 18, 2011

Futur

. Jan 18, 2011 .



A. DEFINISI FUTUR
Menurut lughat (bahasa)
futur adalah putus setelah bersambung atau tenang setelah bergerak, malas, lambat, pelan, setelah rajin dan bersungguh-sungguh.

Adapun menurut istilah
futur adalah satu penyakit . Tingkatan yang terendah adalah berupa kemalasan, menunda-nunda atau berlambat-lambat dan puncaknya adalah terputus atau berhenti sama sekali.

Firman Allah SWT :
"Dan kepunyaan-Nyalah segala yang di langit dan di bumi dan malaikat-malaikat yang ada di sisi-Nya, mereka tidak mempunyai alasan apa untuk beribadah kepada-Nya dan tidak pula merasa letih. Mereka sentiasa bertasbih malam dan siang tiada henti-henti" (Al-Anbiya' : 19-20)

Rasulullah s.a.w bersabda dalam sebuah hadits :
“Sesungguhnya bagi setiap amalan adalah masa-masa rajin dan tiap-tiap masa rajin ada futur. Namun barangsiapa yang futurnya menjurus kepada sunnahku, maka sesungguhnya ia telah memperoleh petunjuk. Barangsiapa pula yang futurnya menjurus kepada selain sunnahku, maka ia telah tersesat.” (Riwayat Al-Bazzar)


Apabila melakukan maksiat dan dosa berulang kali.
Terlalu sering melakukan kesalahan menjadikan seseorang itu merasakan kesalahan sebagai suatu kebiasaan, sehingga pada suatu ketika individu itu semakin sukar meninggalkan kesalahan tersebut.

Hasil daripada kebiasaan tersebut pula akhirnya menyebabkan hilangnya rasa bersalah ketika melakukan kesalahan atau dosa.

Akibatnya, seseorang menjadi semakin berani melakukan dosa dan kesalahan yang berikutnya.

Anas RA pernah berkata:
“Demi Allah, niscaya kamu melakukan suatu dosa yang kamu anggap dosa itu lebih tipis dari rambut. Sedangkan kami dahulu menganggap perbuatan tersebut termasuk dalam `maubiqat' (dosa besar).”

Rasulullah SAW bersabda:
"Setiap umatku akan dimaafkan kecuali orang yang (berani) melakukan dosa secara terang-terangan. " (HK. Bukhari)

Nuh, Sayid Muhammad. ”Penyakit ummat islam-kaedah & cara pengubatan”


selalu aja . kita ngomong kita futur .
kita sering lupa dan alpa . pasti ciri2 insan futur itu ada pada diri kita . aduhh.

"gue ari i futur deh "
"ngapain?"
"ntah . rasa gitu sih .. "
"ini saja cari alasan untuk tidak kerah tenaga dakwah nie . jgn mas . selangkah kita menuju Dia , seratus langkah Dia kepada kita."
"walau berat pon selangkah itu ... itu janji Dia umar . kamu yakin nggak?"
"Dalam hadith qudsy, Allah berfirman : 


"Aku selalu mengikuti sangkaan hambaKu terhadap diriKu dan Aku selalu menyertainya ketika ia berzikir kepadaKu". Jika berzikir di dlm hati peribadinya (sendirian). Aku pun brzikir pdnya dlm diriKu dan jika berzikir padaKu di depan umum, Akupun brzikir padanya di muka umum yg lebih baik dari golongannya, dan bila ia mendekat padaku sejengkal Aku mendekat padanya sehasta, dan bila ia mendekat padaku sehasta, aku mendekat padanya sedepa, dan bila ia datang padaku berjalan, Aku datang kpdnya berjalan cepat (brlari). "


diam tanda cerna . tanda paham . telan yg pahit .

kamu yakin nggak?
muhasabah temen .

(Read More..)

Jan 4, 2011

difficult phase

. Jan 4, 2011 .

(Read More..)
 
http://alexumar.blogspot.com is proudly powered by Blogger.com | Template by Agus Ramadhani | o-om.com