Jun 7, 2009

the good side

. Jun 7, 2009 .


photo by sayyid
salam'alyk .

setelah mempelajari beberapa bentuk bintang di langit . ada yg senduk , ada orang pakai panah tuh . ada draco (tibe) . aku mmg lansung terus mencari bintang tatkala malam tiba . aduh . cantik . bulan penuh hari ni . subhanallah . tersenyum sebentar . ciptaanNya bisa buat ku terpesona . huhu .
"weih! jalan pandang depan laa ... "

hampir aja masuk parit . umah ku bukan di hiasi karpet merah ataupun tar cantik . tapi hnya batu2 menghalang lecak dan tahi angsa(tibe) .
" shh . angsa datang ... lari cepat!!! "

jgn takut ngn angsa . dia yg takut pada kita . stay still ... aaaa ... kena sodok! . aduh . lawak . masuk dalam teratak ku nie pon dh penuh ngn halangan dan cubaan .

pagi2 dah bising . bukan ayam , tapi angsa . mungkin ada aja bunyi2 motor atau bapak2 yg buat dier cuak . EH? ... dah lmbat nie. ada kelas . cepat2 ... angsa? redah aja ...
jalan buat muka tidak tahu . angsa kejar . dan kena sodok juga . aduh . pantas gak . lebih2 lagi angsa dah ada tambahan . 2 anak angsa cute . sure mak ayah dier dah ajar kejar aku dari kecik agi kan...aduh .

walaupun penuh resah dan risau kuliah harini , susah ke , paham k , bissing ke . perjalanan ke kelas sungguh menenangkan hati . angin pagi membelai . pagi mnyambai anda ke kuliah . seaakan akan mmberi semangat .. "selamat berjuang"
muka monyot jadi ceria .

pulang dari kelas , kelaparan . pening dan confius .matahari tegak . memancar panas . basah sana , basah sini , tak selesa . pulang ke rumah sahaja dalam pikiran . makan no 2 ... hu . dalam kepala yg ingat hnya air sejuk dalam peti es . bantal nk letak kepala yg pening , dan kipas penyejuk . aduh . cepat2 ...

seaakan makin jauh rumah ku ini . tidak endahkan sawah2 itu lagi . fuhh! hnya mahu pulang ...
" pulang dari kuliah? " bapak menegur aku .
" eh? .err .. ya pak . " tak sopan sungguh tidak ku sapa dahulu .
" capek laa pak .. panas hari ni ..." tiba2 mengadu tanpa pikir .
"err... ya ya ya .. " simple bapak menjawab ..
terus ku lajukan langkah ku ... eh? ... fikiran ku buat langkah ku terhenti . dalam masa aku mngejar untuk es kosong aku . bapak ini masih gigih dengan sabitnya mmbersihkan sawahnya . matahari dah tegak atas kepala . hm ... ish , duduk dalam dewan kuliah sejam dua , keluar pindah2 baru sampai 2 3 minit . aduh .

bukan nya aku kuliah di tgh panas pon kan .. tidak patut sungguh . laju aja langkah ku tadi mahu aja tidak mengendahkan bapak itu .. langkah ku menjadi perlahan . terhenti untuk melihat keadaan bapak itu . masih bekerja ...

kena kejar angsa*

waktu petang , anak2 kecil sebok mencari koordinat dan mempersiapkan peralatan untuk bermain layang . bapak itu meluangkan masa anak2 nya . alhamdulillah petang ini mendung dan angin kuat . sesuai untuk pertandiangan layang2 . huhu . sebagai penonton melihat puluhan layang2 di langit . nun terbang tinggi jauh . mencecah awan . sekali pandang macam sperma byk2 . layang2 dengan ekor yg panjang serta warna warni . ekornya bergerak mengikut alunan angin . angin terbang tinggi .

"uda2 , layang2 nya mana? " tegur budak blakang umah .
" ga; ada sihh . kamu anak kecil , ga' bisa men layang . " sengaja aku nyakat .
terus berlari budak itu ke arah teman2nya .

pulang . kena kejar angsa .

malam tiba semula . bapak umah sewa aku , letak anak2 angsa dalam cage . taknk kena makan anjng ke . angsa2 mngelilingi sangkar itu . patroling . menjaga keluarganya . tidur buka mata sebelah . untuk masa ini . aku tidak takut utk keluar rumah .

subhanallah .

maksimum kan dan sentiasa menghargai apa yg ada . tidak hnya merungut . dan menanam rasa benci . huhuh .

" Apa yg ada di langit dan apa yg ada di bumi senantiasa bertasbih kepada Allah ; miliknya semua Kerajaan dan bagi-Nya (pula) segala puji ; dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu . "
( 64:1 ) juz 28


angsa berak kat depan pintu bilik aku .
hm . taiko ...

Alexumar
Padang
fahami diri kita

2 comments:

{ uMy } said...

angsa sayang kamu tuh~ *LOL*

Muhammad Sayyid bin A Rahman said...

hehe...angsa tu kalau sembelih kita buat angsa golek nak??jom2..haha

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

 
http://alexumar.blogspot.com is proudly powered by Blogger.com | Template by Agus Ramadhani | o-om.com